onsdag, januar 17, 2007

Fjordbanen

Oslo er en spennende by under konstant utvikling. For øyeblikket er høyrebyrådet Lae i gang med å ruste opp Oslo som fjordby, med utbyggingelse av boliger langs kysten ved tjuvholmen, fillipstad og bjørvika.

Disse områdene vil ved ferdig utbyggelse stå helt uten tilknytting til kollektivnettet.
Oslo Unge Høyre finner det nødvendig at disse nye boligene skal kunne få ett tilbud om best mulig kollektivtransport, da det er viktig med en avbelasting av ett allerede presset veinett.

Oslo Unge Høyre mener det er fornuftig å tenke nytt, ved å knytte disse områdene opp mot trikkenettet, ved hjelp av en fjordbane.
Dennne nye linjen ”Fjordbanen” vil starte på Tjuvholmen, og følge kysten til Aker-brygge der den kobles opp mot eksisterende linje over Rådhusplassen. Derifra vil den nye linjen følge det som nå er 12 trikken frem til børsen hvor det legges ett nytt spor langs fjorden igjennom Bjørvika, Sjursøya og Nedre-Bekkelaget, for og tilslutt kobles opp mot ekebergbanen på Ljabru.

Fjordbanen vil befeste Oslo som fjordby og sørge ett fullgodt og miljøvennlig kollektivtilbud for samtlige av byen innbyggere, samt avbelaste mosseveien som innfartsåre til Oslo sentrum.

Oslo Unge Høyre mener:

Fjordbanen skal realiseres i takt med utgyggingen av Oslo som fjordby.

Denne denne resolusjonen ikke gjennom på Oslo Unge Høyres representantskap, fremmet av moi. Ja, du spør kanskje hvorfor? Og svaret er at det er for meg helt uforståelig. Tja, man kan da ikke vinne hver gang...

Etiketter:

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

"Denne denne resolusjonen ikke gjennom på Oslo Unge Høyres representantskap, fremmet av moi. Ja, du spør kanskje hvorfor? Og svaret er at det er for meg helt uforståelig. Tja, man kan da ikke vinne hver gang..."

Hva i alle dager er det du prøver å formidle med disse setningene? Lær deg å lese korrektur før du sender artiklene dine ut på eteren!

Og hvorfor er dette en "genial" resolusjon? Hvem som helst kunne jo funnet på det her. Til helvete med trikken sier nå jeg. Den krever uendelige mengder mer vedlikehold enn buss, og koster dobbelt så mye å drive per kjørte person-kilometer. Det går ikke an å komme med "ren transport" -argumentet så lenge Norge ikke er selvforsynt med ren kraft heller.

Nei, bygg heller ekstra brede veier, så jeg kan kjøre kabrioleten min i stedet. Det er mye hyggeligere enn skitten ekkel kollektivtransport.

00:32  
Blogger Yosh said...

vel Martin, løsningen "din" fikk iallefall gjennomslag i fjordbyplanen fra november :-)

go trikk!

16:47  

Legg inn en kommentar

<< Home